Zwiedzamy świat

Sportowy rower szosowy.

Oglądając Tour de Pologne lub inny znany wyścig kolarski, przychodzi nieodzowna pokusa przejechania dużo więcej kilometrów niż robimy to zazwyczaj. Jednak obserwując zmagania kolarzy, wiemy, że nie zrobimy tego co oni, siedząc na rowerze miejskim, trekkingowym czy MTB. A na szosowym?

Szosowy połykacz kilometrów

Ogólny wygląd roweru szosowego nie zmienił się od lat. Rama rowerowa jest klasyczną wersją o wymiarach dopasowanych do kolarza z tą różnicą, że jest ona większa od ramy roweru MTB czy górskiego. Dzięki temu jazda jest stabilniejsza, jednak wymusza pochylenie całej sylwetki rowerzysty w stronę kierownicy. Rozmiar ramy w rowerze szosowym determinuje rozmiar kół jakie są w nim stosowane. Najczęściej montowane są koła 28-calowe czyli 700c według metryki stosowanej przez Międzynarodową Unię Kolarstwa. Szerokość opon jest zdecydowanie mniejsza od tradycyjnych opon rowerowych. Dzięki temu efekty tarcia o podłoże są minimalizowane, co przekłada się na prędkości, jakie można osiągnąć na płaskim terenie. Mechanizm korbowy stosowany w większości rowerów szosowych składa się z dwóch kół zębatych o odpowiednio 50 i 34 zębach lub z małymi modyfikacjami typu 52/32 lub 50/36. W kolarstwie zawodowym nietaktem jest stosowanie trzeciego koła zębatego, dlatego też producenci rowerów szosowych, przygotowując oferty dla kolarzy amatorów, trzymają się tej zasady.

Mniej dodatków więcej adrenaliny

Przyglądając się rowerom szosowym dostępnym w sklepach, można zauważyć, że nie są one nadmiernie wyposażone w dodatkowy osprzęt i akcesoria. Brak błotników, bagażników, odblasków, lamp i dynama powoduje zmniejszenie masy całego roweru jak również poprawia aerodynamikę. Nawet konstrukcja hamulców w rowerach szosowych pozostaje niezmieniona od lat. Nadal stosowane są hamulce szczękowe, które zajmują mniej miejsca i zdecydowanie mniej ważą niż modne hamulce tarczowe stosowane w rowerach górskich i MTB. Kierownica w rowerach szosowych jest klasyczną kierownicą roweru kolarskiego niezmienioną od lat i właściwie jego wizytówką. Zagięcie w kształcie półkola, na którym zamontowane są manetki przerzutek i hamulców tworzą charakterystyczne rogi.

Rower szosowy na przykładzie swojej konstrukcji jest jedynym rowerem, gdzie siła mięśni przekłada się na pokonane kilometry, a satysfakcja z ich przejechania wzrasta wraz z kolejną stukilometrową wyprawą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *