Kącik sportowy

Rower miejski czy trekkingowy – pomoc w wyborze.

Jazda na rowerze dla większości z nas to sposób spędzania wolnego czasu. Jednak dla wielu stała się środkiem komunikacji, zastępując samochód czy transport publiczny. Dlatego też prężnie działający rynek rowerowy ma w swej ofercie całą gamę modeli jednośladów. Jaki więc wybrać – trekkingowy czy miejski?

Podobieństwa i różnice

Poruszając się po miejskiej dżungli, mamy czasami ochotę wybrać się na dłuższą przejażdżkę po za miasto. Tu powstaje problem, czy nasz rower miejski jest wystarczająco przystosowany do jazdy po za miejskim zgiełkiem. Różnice miedzy rowerem miejskim, a rowerem trekkingowym są bowiem niewielkie, ale znaczące. Rower miejski przystosowany jest do poruszania się po w miarę równym terenie, pomińmy temat dziur na drogach i miejskich ścieżkach rowerowych, dlatego też nie stosuje się amortyzacji ramy i powszechnej amortyzacji widelca. Koła stosowane w rowerach miejskich to 21 do 26 cali, z klasyczną oponą dobrze odprowadzającą nadmiary wody. Charakterystycznym wyposażeniem dla rowerów miejskich jest montowana tylna piasta biegowa, z ukrytymi przełożeniami wewnątrz. Najbardziej rozpowszechnione są rowery z trzema przełożeniami lub siedmioma. W starszych modelach rowerów miejskich można spotkać piasty biegowe z pięcioma przełożeniami. Oczywistym wyposażeniem rowerów miejskich jest bagażnik, błotniki, odblaski, dynamo i lampy przednia i tylna. W niektórych modelach stosowane są również osłony koła tylnego zapobiegające wkręcaniu się połów płaszcza czy kurtki. W końcu do pracy nie pojedziemy w stroju sportowym. Właściwie rowery trekkingowe nie różnią się bardzo od rowerów miejskich. Rozpoznawalna cechą rowerów trekkingowych jest amortyzowany widelec i dwie przerzutki przednia i tylna z minimum osiemnastoma przełożeniami. Dodatkowo spotyka się amortyzowane siodełka. Znaczącą różnica z rowerami miejskimi są opony. W rowerach trekkingowych montowane są przede wszystkim 28 calowe z uniwersalnym bieżnikiem pozwalające swobodnie poruszać się również po piaszczystym terenie. Tak duży rozmiar kół pozwala na pokonywanie długich odcinków. Dodatkowym wyposażeniem rowerów trekkingowych jest bagażnik umożliwiający zamontowanie sakw rowerowych. Miły dodatek pozwalający zapakować niezbędne rzeczy na dłuższą wyprawę.

Rower miejski czy trekkingowy?

Wybór roweru nie jest prosta rzeczą. Jeżeli zakładamy, że będziemy poruszać się w miejskiej sieci ścieżek rowerowych, rower miejski jest najlepszym rozwiązaniem. Ale jeżeli od czasu do czasu przyjdzie nam ochota na dłuższą wyprawę rowerową po za miasto, to zdecydowanie rower trekkingowy będzie odpowiedni. Jeśli nasza aktywność rowerowa nie zamyka się tylko w poruszaniu się między domem i pracą, to zdecydowanie należy wybrać rower trekkingowy. Mimo większych kół utrudniających poruszanie się po mieście, jest on bardziej uniwersalny i przystosowany do jazdy po różnym, ale utwardzonym terenie. Jeżeli jednak chcemy łatwo, szybko i bezpiecznie poruszać się po miejskiej dżungli, to zdecydowanie należy wybrać rower miejski z mniejszymi kołami umożliwiającymi lepszą zwrotność, a na wyprawy po za miasto sprawić sobie drugi jednoślad. Bardziej przystosowany do zmiennego podłoża.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *