Kącik sportowy

Ekstremalne użytkowanie roweru

Jazda na rowerze wielu z nas kojarzy się ze spokojną i miłą przejażdżką. Rower to ekologiczny środek transportu, którym mogą poruszać się osoby w każdym wieku. Nie wszyscy jednak przemierzają parkowe alejki. Jazda na rowerze jest także dyscypliną sportową, a profesjonaliści jeżdżą naprawdę szybko. Czym jest kolarstwo ekstremalne? Kolarstwo ekstremalne to wyższa szkoła jazdy na rowerze, gdyż wymaga dużych umiejętności i bywa bardzo niebezpieczne. Od tradycyjnego różni się tym, że jeździ się po mocno nachylonych stokach, po trasie obfitującej w przeszkody. Trasy i utrudnienia mogą być naturalne lub sztuczne. Wykorzystuje się ukształtowanie terenu, czyli górki i wzniesienia, ale również specjalnie przygotowane koleiny i skocznie. Do kolarstwa ekstremalnego zaliczanych jest pięć dyscyplin: zjazd (downhill, DH), freeride (FR), dual slalom (DS), four cross (4X) oraz dirt jumping (DJ). Najbardziej efektowne są FR i DJ, które obfitują w rozmaite triki i skoki. Ekstremalne szaleństwa na rowerze! Downhill to zjazd po stromych zboczach w…

Kącik sportowy

Rower miejski czy trekkingowy – pomoc w wyborze.

Jazda na rowerze dla większości z nas to sposób spędzania wolnego czasu. Jednak dla wielu stała się środkiem komunikacji, zastępując samochód czy transport publiczny. Dlatego też prężnie działający rynek rowerowy ma w swej ofercie całą gamę modeli jednośladów. Jaki więc wybrać – trekkingowy czy miejski? Podobieństwa i różnice Poruszając się po miejskiej dżungli, mamy czasami ochotę wybrać się na dłuższą przejażdżkę po za miasto. Tu powstaje problem, czy nasz rower miejski jest wystarczająco przystosowany do jazdy po za miejskim zgiełkiem. Różnice miedzy rowerem miejskim, a rowerem trekkingowym są bowiem niewielkie, ale znaczące. Rower miejski przystosowany jest do poruszania się po w miarę równym terenie, pomińmy temat dziur na drogach i miejskich ścieżkach rowerowych, dlatego też nie stosuje się amortyzacji ramy i powszechnej amortyzacji widelca. Koła stosowane w rowerach miejskich to 21 do 26 cali, z klasyczną oponą dobrze odprowadzającą nadmiary wody. Charakterystycznym wyposażeniem dla rowerów miejskich jest montowana tylna piasta…