Zdrowie i uroda

Dlaczego warto jeść nabiał?

 

 

Nabiał cieszy się dość kontrowersyjną opinią. Co jakiś pojawiają się badania, które potwierdzają jego dobroczynny wpływ na ludzki organizm, lub całkowicie to negują. Jak jest naprawdę? Postaramy się przybliżyć szereg korzyści, które przemawiają za włączeniem jak największej ilości nabiału do codziennej diety.

 

Czym jest nabiał?

 

Mianem nabiału określa się wszelkie produkty, które są pochodzenia mlecznego (czyli np. sery), samo mleko, a także jajka (które przez niektóre osoby nie są zaliczane do nabiału, ze względu na to, że nie pochodzą z mleka).

 

Nabiał jest źródłem wielu składników odżywczych, które dostarczane są organizmowi w łatwo przyswajalny sposób. Należy jednak pamiętać o tym, że dobroczynne działanie nabiału dotyczy wyłącznie pełnowartościowych produktów. Nie można więc oczekiwać, że zdrowym okaże się częste spożywanie wysoko słodzonych jogurtów czy serków.

 

Jakie są zalety jedzenia nabiału?

 

Jako ssaki, ludzie od pierwszych chwil życia polegają na mleku, jako źródle substancji odżywczych. Z wiekiem, u niektórych osób zanika enzym odpowiedzialny za trawienie mleka i może dojść do wykształcenia się nawet alergii na ten produkt. Jeśli jednak enzym ten zostanie zachowany, mleko i jego przetwory mogą stanowić doskonałe źródło wielu potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu substancji.

 

Pierwszym z nich jest bez wątpienia wapń. To ważny składnik odpowiedzialny za budowanie kości i zębów. Reguluje również proces przemiany materii, krzepnięcia krwi, a także pracęprodukty serowe układu nerwowego. Niedobory wapnia mogą powodować większą kruchość kości, a co za tym idzie: łatwiejsze ich łamanie i inne uszkodzenia. Osłabieniu ulegają również mięśnie oraz wzrasta podatność na wahania nastroju i stres.

 

Nabiał to również bogate źródło białka. Składnik ten stanowi główny budulec komórek i odgrywa bardzo ważną rolę w procesie budowania mięśni. Osoby dbające o kondycję nie mogą się bez niego obejść. Wpływa ono również na poprawę metabolizmu, dzięki czemu szybciej spala się tkankę tłuszczową i nie odkłada się ona na ciele. Białko potrzebne jest organizmowi do wzrostu i regeneracji, dlatego nie może zabraknąć go w codziennej diecie.

 

W nabiale znaleźć można również magnez, który reguluje pracę układu nerwowego, sercowo-naczyniowego oraz wspiera pamięć i koncentrację. Nabiał dostarcza również potasu, minerału, który wspomaga przenoszenie impulsów nerwowych między komórkami.

 

Kto nie powinien jeść nabiału?

 

Mleko i nabiał zawierają w sobie cukier: laktozę. Z nabiału powinny bezwzględnie zrezygnować osoby, które są uczulone na ten związek chemiczny lub chorują na choroby układu pokarmowego, takie jak np. choroba Leśniowskiego-Crohna czy Wrzodziejące Zapalenie Jelit.

 

Na całe szczęście, na rynku dostępnych jest coraz więcej produktów, które w swoim składzie nie posiadają laktozy, ale nadal smakują podobnie, jak zwykły nabiał. Alergicy nie muszą więc dłużej rezygnować z ulubionych przysmaków, a jedynie skrupulatniej dobierać produkty, które znajdują się w ich diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *